Wat is Cross netwerk verkeer?
Er zijn verschillende kanalen waar verkeer van kan ontstaan naar jouw website toe, iedere website eigenaar zal er profijt aan hebben om te weten welke kanalen dit exact zijn. Dit om te zien wat werkt en wat niet werkt, en zo te bepalen welk kanaal je meer in dient te investeren. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de verzamelterm Cross Network van Google Analytics en Google Ads, en welke kanalen en bronnen hieronder vallen.
Discover netwerk
Het Discover netwerk van Google is populair bij voornamelijk Android gebruikers, en is een manier om interessante artikels en nieuws te ontdekken wat afgestemd wordt op de voorkeuren van de gebruiker. Indien je bijvoorbeeld onderzoek doet naar een robotstofzuiger via Google, dan zal je hierna ook begroet worden naar artikelen en nieuwsitems over robotstofzuigers die je wellicht interessant zou vinden. Dit kan uiteraard als storend worden ervaren, maar kan je ook als gemakkelijk kunnen ervaren.
Ook hobby's die je aangeeft en andere interesses worden hierin meegenomen, als je bijvoorbeeld vaak met de trein reist of juist van mening bent dat afstanden groter dan 200 meter niet zonder auto kunnen, dan zal je ook over deze interesses artikelen en nieuwsitems ontvangen.
Jouw website kan hier dus ook in opgenomen worden, zeker als mensen deze eerder hebben bezocht, dan kan je hierna verschijnen in deze suggesties van artikelen. Het Google Discover netwerk is een interessante optie waar veel uitgehaald kan worden. En kan ingezien worden binnen Google Search Console.
Om hoger te scoren binnen het Google Discover netwerk kan je gebruikmaken van AMP, goede E-E-A-T (ervaring, expertise, autoriteit, betrouwbaarheid), clickwaardige koppen en originele content.
YouTube
YouTube valt ook onder Cross netwerk verkeer vanuit Google Analytics, en kan ook worden aangeduid als Organic Video in je statistieken. Veel bedrijven, ondernemingen, of hobby websites zetten YouTube steeds meer in als belangrijke bron van verkeer naar een website toe. Het kan namelijk vaak eenvoudiger zijn om voor een video veel hits te scoren dan voor een artikel, zeker aangezien veel van de content op het internet verschuift naar beeldmateriaal.
In een perfecte situatie drijf je verkeer van je website naar YouTube toe en vice versa, dit is echter vaak moeilijker dan gedacht en vereist consequent gebruik van YouTube insluiten op je website, en meerdere plekken op YouTube waardoor mensen uitgenodigd worden om de website te bekijken voor bijvoorbeeld meer informatie.

Gmail
Gmail valt ook onder het Cross netwerk verkeer naar een website toe, en kan bijvoorbeeld plaatsvinden vanuit een nieuwsbrief, het delen van je website door gebruikers zelf, of door het klikken van een link in een handtekening. Dit zal echter vrij weinig voorkomen als nootwaardige bron van verkeer naar een website toe.
Advertenties op het zoek en displaynetwerk
Naast organische kanalen omvat het Cross netwerk ook betaalde verkeer vanuit het Google zoeknetwerk en het displaynetwerk. Bij advertenties op het zoeknetwerk gaat het om tekst advertenties die verschijnen boven of onder de zoekresultaten van Google wanneer iemand een relevante zoekopdracht uitvoert. Dit verkeer is zeer waardevol omdat het vaak afkomstig is van mensen die actief op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Het displaynetwerk daarentegen toont visuele advertenties op miljoenen websites, apps en YouTube-video's. Deze advertenties kunnen mensen bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn, maar nog niet actief zoeken. Denk hierbij aan remarketingcampagnes, waarbij eerdere websitebezoekers opnieuw worden benaderd met advertenties, of aan banners die getoond worden op sites waar jouw doelgroep zich bevindt.
In Google Analytics kunnen beide advertentievormen onder Cross Network verkeer vallen als gebruikers op verschillende momenten en via verschillende Google-kanalen in aanraking komen met jouw merk. Dit maakt het meten van prestaties en het toewijzen van conversies complexer, maar ook waardevoller, omdat je inzicht krijgt in het bredere pad dat een gebruiker bewandelt voordat hij converteert.
Door inzicht te krijgen in hoe zoek- en displayadvertenties bijdragen aan je totale verkeer, kun je je marketingbudget beter alloceren en strategieën optimaliseren. Een combinatie van goede targeting, pakkende advertenties en sterke landingspagina’s is essentieel om het maximale uit deze netwerken te halen.
Wil je ook de beste fundering voor jouw website om alle soorten verkeer aan te kunnen naar jouw website? Neem dan nu een kijkje binnen de snelle en stabiele Linux hosting pakketten van Webhoster.nl!