Wat is Brand Awareness?
Er zijn een hoop methoden om jouw bedrijf op de kaart te zetten, een algemene term die hiervoor vaak wordt gebruikt is Brand Awareness. Maar wat kan je hier actief voor ondernemen en rekening mee houden om te zorgen dat jouw bedrijf zich kan onderscheiden? Dat bespreken we in deze blog post. Lees snel verder voor alle tips!
Logo en styling
Wat een voorname plek inneemt met vrijwel elk merk is het logo wat hieraan gekoppeld zit, denk maar eens terug naar bedrijven die je kent, grote kans dat je het logo snel kunt herkennen. Iconische logo’s zoals Google, Microsoft, BMW, Recycle logo, en ga zo nog maar even door. Al deze logo’s zorgen ervoor dat een persoon direct kan herkennen wat het product is, en heeft hier een sterke band mee. Aan jouw de taak om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf ook een duidelijk, herkenbaar, en mooi uitziend logo heeft. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten en bezoekers hiermee vertrouwd raken. En gelijk weten waar ze aan toe zijn zodra ze het logo terugzien.
De styling is naast het logo ook een belangrijk onderdeel van Brand Awareness, met een goed voorbeeld hiervoor de grote partij Coolblue in Nederland. Met zijn iconische blauwe stijlen op niet alleen de website, maar ook op de leveringsbussen en op elk pakketje wat verzonden wordt zorgt ervoor dat dit direct herkenbaar is.
Hoewel je eens in de zoveel jaar wel eens een andere styling wilt proberen of updaten, is het belangrijk om niet te ver weg hiervan af te wijken. De herkenning die je kweekt kan maar zo verloren gaan, en hier is vaak een periode tussen dat nog een hoop mensen zoeken naar de oude styling. En eerst moeten wennen aan het nieuwe uiterlijk.

Uitingen op diverse sociale media kanalen
Op andere kanalen dan je eigen website dien je ook jouw logo en styling hierin mee te nemen, upload je logo als profielafbeelding en zorg waar mogelijk dat de kleuren van je website ook in de achtergrond zichtbaar zijn in bijvoorbeeld de cover foto op je profiel. Binnen elke post die je maakt is het ook belangrijk om een logo binnen de afbeelding te uploaden, of een bepaalde huisstijl te maken voor elke post. Bijvoorbeeld door een mooi kader om de afbeelding heen te zetten, of anderzijds de post herkenbaar te maken met een huisstijl.
Aanwezig zijn op video kanalen
Wat steeds belangrijker wordt voor merken is om aanwezig te zijn op diverse sociale media kanalen in video formaat, uit een bron van Google zelf blijft dat 70% van YouTube gebruikers een aankoop verricht na het merk te hebben leren kennen op het platform. Wat dus een groot percentage kan zijn. En een kans die je niet kan laten liggen. Of je nu een fysiek product verkoopt, een dienst, of een software tool. Herkenbaar zijn op YouTube kan zijn vruchten afwerpen voor jouw bedrijf.
Met de opkomst van korte verticale video’s in de vorm van YouTube shorts of TikTok kan je ook ervoor zorgen dat de productie van deze video’s voor een relatief laag budget opgezet kan worden. Een middagje de producten filmen kan al vele video’s generen die ervoor zorgen dat jouw product makkelijk herkenbaar is en onder de ogen komt van vele gebruikers.
Herkenbaar zijn in content
In de content op je eigen website en binnen andere bronnen is het tevens van belang om herkenbaar te zijn, met bijvoorbeeld het gebruik van een herkenbare slogan, afsluiter, of andere vorm van herkenbaarheid kan er door bezoekers gelijk gezien worden hoe jouw merk hier een rol in speelt.
Ook kunnen in de content herkenbare afbeeldingen gebruikt worden die uniek zijn aan jouw merk, en bijvoorbeeld met logo’s in de afbeeldingen of andere uitingen snel herkend worden.
Herkenbaar worden door je producten of diensten
Herkenbaar zijn in je producten of diensten is uiteraard in de meeste gevallen een positief iets, maar kan ook snel met reputatieschade een negatieve zaak worden. Hierdoor is het in elk bedrijf zijn interesse om ervoor te zorgen dat niet alleen de onboarding soepel verloopt voor een klant, maar ook de aftersales of nazorg bij een product van hoge kwaliteit is. Herkenning van je merk kan al snel twee kanten opgaan. En het is aan ieder bedrijf om ervoor te zorgend dat producten van hoge kwaliteit zijn en de diensten degelijk.
Brand Awareness is niet op 1 plek te forceren of in een korte periode af te dwingen, het vergt vaak jaren aan inzet en diversiteit om ervoor te zorgen dat de naam van je merk herkenbaar wordt en positieve gevoelens oproept bij niet alleen je klanten, maar ook mogelijke klanten. Kweek dit dus zorgvuldig en zorg ervoor dat jouw merk of brand positief herkend wordt.
Wil jij ook jouw onderneming online brengen of zoek je naar een stabiele fundering voor jouw website? Met onze Linux hosting pakketten staan wij voor je klaar om samen te groeien!