Vrijwel alle kliks gebeuren op de eerste pagina van Google
Dat de eerste pagina van Google belangrijk is om op te verschijnen zal iedereen met een website ondertussen weten, maar de cijfers van een recent onderzoek van Ahrefs zetten dit met harde cijfers nog verder in de schijnwerpers. Laten we een kijkje nemen in deze blog post naar het onderzoek en de cijfers hiervan.
Ahrefs is een van de grootste partijen binnen SEO (Zoekmachine optimalisatie) software, en zowel bedrijven als particulieren maken van hun tools gebruik om te achterhalen hoe hun website presteert. Zo kan je namelijk nakijken welke backlinks er zijn naar jouw content toe, welke keywords of zoektermen waar je voor ranked, en hoe jouw competitie dit doet.
Ahrefs heeft toegang tot een enorme database aan data van het zoek en internetverkeer. En is hierdoor vaak een betrouwbare bron om een tweede opinie te vormen naast de officiële uitspraken van Google zelf. Ook voor dit onderzoek hebben ze biljoenen kliks en impressies geanalyseerd.
Desktopgebruikers
Uit het onderzoek van Ahrefs blijkt dat 96.98% van alle klikken op de eerste pagina plaatsvinden wanneer gebruikers een desktop voor zich hebben. Dit wijzen de cijfers uit Augustus 2025 uit, alhoewel dit over de afgelopen twee jaar vrij consistent is geweest. En hierin geen scherpe pieken of dalen in op te merken zijn, het laagste percentage was hierin over twee jaar 95.5 van het totaal aantal kliks.

Mobiele gebruikers
De trend zet zich nog nader neer bij mobiele gebruikers, het percentage wat doorklikt naar de tweede pagina is hierin namelijk nog lager. En hier vinden totaal 97.56% van de kliks plaats op de eerste pagina.
Vrijwel niemand zal dus op mobiel doorgaan naar de tweede pagina, wat ook niet zo verassend is. Om door te gaan naar de tweede pagina van Google op mobiele apparaten is er namelijk noodzakelijk om op een vrij onopvallende knop te drukken “meer resultaten” om door te gaan naar de volgende pagina. Veel mensen zullen dit hierdoor niet overwegen, of zelfs maar inzien dat je hier verder kan naar de volgende pagina’s.

Tweede pagina van Google
Vrijwel alle kliks binnen Google vinden dus plaats op de eerste pagina, en als je met bepaalde resultaten dus niet op de eerste pagina verschijnt, dan dien je hier nog meer moeite, meer content, en meer backlinks voor te verzamelen om dit omhoog weten te werken.
Het oude grapje geld dus nog steeds, wat is de beste plek om een lijk te verstoppen? De tweede pagina van Google.
Er is een toename in de impressies te zien op de tweede en vooral derde pagina’s binnen de zoekresultaten van Google, maar vrijwel alle organische klikken (kliks met een mens erachter) vinden dus plaats op de eerste pagina. Overig verkeer wat deze impressies veroorzaken zullen vrijwel uitsluitend bots zijn en scrapers.
Praktische tips om jouw resultaten een boost te geven
Er zijn een aantal gebruiken en tips die je kan meenemen om ervoor te zorgen dat jouw resultaten zoveel mogelijk op de begeerde pagina verschijnen. Probeer bijvoorbeeld als nieuw domein en nieuwe website de volgende tactieken toe te passen om jezelf op de kaart te brengen:
Leg de focus niet op de meest gezochte termen. Maar zorg ervoor dat je content schrijft over de onderwerpen die minder competitie hebben in de zoekresultaten en vaak specifieker zijn. In plaats van “Schaatsen kopen”, kan je bijvoorbeeld eerst beginnen met een serie aan blog posts te schrijven over de hobby zelf, lokale ijsbanen waar je eigen content en ervaringen over deelt, je favoriete buitenlandse trips, en ga zo nog maar even door.
Probeer passie en expertise in de content te stoppen die jij publiceert op je website, en vul dit aan met eigen gemaakte afbeeldingen. Vergeet ook niet een uitgebreide over ons of over mij pagina te maken, waarin je deze expertise aantoont met bijvoorbeeld certificaten of resultaten. Google, en ook AI, willen weten wie of wat achter een website staat.
Ook als jij die begeerde eerste pagina hebt bereikt met jouw content, is het altijd nog een verder gevecht om tot de eerste drie resultaten te behoren. Blijf dus altijd optimaliseren en ervoor zorgen dat jouw content en website die kans maakt om hierin te staan.
Een snel en voordelig hosting pakket zorgt ervoor dat jij al over de juiste fundering beschikt om de hoge resultaten te bereiken. Bij Webhoster.nl hebben wij een voordelig, snel, en ook flexibel pakket voor je klaarstaan wat je dit geeft. Neem nu jouw Linux Hosting pakket af en start gelijk!
