Resultaten en statistieken van meerdere websites beheren
Naarmate je eenmaal begint met het maken en onderhouden van een website blijft het vaak niet enkel bij één. Maar zal dit met de tijd en met ervaring uitgroeien naar meerdere domeinnamen en websites. Ofwel van jezelf, ofwel voor anderen die je ook onderhoud. Het is belangrijk om voor alle websites onder je hoede om hier ook de resultaten en prestaties van bij te houden. Zodat je waar nodig kunt aanpassen of wijzigen.
Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe je jouw websites kunt bijhouden, en met welke tools en software je hier overzicht in behoud.
Google is de meest gebruikte zoekmachine in de westerse wereld, en staat hierdoor ook bovenaan deze lijst. Jouw resultaten van verschillende websites binnen de diensten van Google is voor velen het belangrijkst om in kaart te brengen, Google heeft verschillende diensten beschikbaar die jij als webmaster niet kunt missen.
Google Search Console
Zoals ook in het verleden behandeld, als je maar 1 tool of software wilt gebruiken voor je website, dan raden we aan om Google Search Console te kiezen. Dit brengt het zoek en discover verkeer naar jouw website toe in kaart, en laat je zien voor welke zoekresultaten en omstandigheden je website naar voren komt, en op welke plek. Met Google Search Console kan je eenvoudig meerdere domeinnamen en projecten koppelen binnen hetzelfde Google Account. Zodat je eenvoudig vanuit 1 omgeving en inlog in kunt zien hoe al jouw projecten presteren.
We raden ook hierom aan om gebruik te maken van een separaat Googleaccount wat je gebruikt voor je bedrijf of projecten. Zodat je hier niet je persoonlijke projecten of gegevens in hebt staan. We hebben allemaal nog wel een oud email adres wat met een minder professionele naam is aangemaakt dan je nu zou verkiezen. Hier wil je niet al jouw zakelijke projecten in terugzien of mogelijk delen met je klanten.
Google Search Console geeft je een blik in het hol van de leeuw, en is daarom voor elke website een must om op te zetten. We raden aan om dit te koppelen met de methode waarin je een TXT-record toevoegt aan je DNS records. Hierdoor kan je het totale verkeer inzien. Hoe je dit toe vind je uiteraard terug in onze kennisbank.

Google Analytics
Google Analytics is naast Google Search Console vaak de eerste stap die genomen wordt om de resultaten van een website bij te houden, naast enkel het zoekverkeer kan je hier namelijk ook bijhouden uit andere bronnen waar jouw verkeer vandaan komt. En ook wat er daadwerkelijk wordt uitgevoerd door bezoekers op jouw website. Je ziet bijvoorbeeld ook terug wat er na de eerste pagina is bezocht, en welke acties hier verder zijn uitgevoerd.
Dit kan ontzettend behulpzaam zijn wanneer je wilt bijschaven hoe jouw bezoekers met jouw website omgaan, en hoe jij hierin kan inspelen. Bijvoorbeeld door een minder goed presterende landingspagina aan te passen. Of juist een extra CTA (Call to action) toe te voegen op een pagina die beter presteert.
Google Analytics laat je verder ook eenvoudig meerdere projecten beheren binnen 1 Google Account, wat je dus gelijk kunt houden aan Google Search Console. Ook Google Search Console en Analytics zijn te koppelen aan elkaar, waarbij ze elkaar aanvullen met meer informatie. En dus ook aan te raden is. Let wel dat je de privacyverklaring en cookie verklaring bijwerkt op je website, en dat bezoekers hiermee in dienen te stemmen.
Beide Google diensten zijn ook eenvoudig te koppelen aan jouw WordPress website door hier gebruik te maken van de plug-in van Google zelf, Google Site Kit. Waar je hierna ook direct inzicht krijgt in jouw statistieken en resultaten binnen je WordPress dashboard.
Overzicht houden van verschillende websites en domeinnamen
Het is handig om voor jezelf een werkwijze en schema te maken voor alle websites die je beheert, en hier bijvoorbeeld een Excel of Google spreadsheetdocument voor te starten waar je enige zaken en wijzigingen in kunt noteren en bijhouden. Wanneer je bijvoorbeeld lid bent geworden van een bepaald programma, hoeveel content je in welke maand hebt toegevoegd, en ga zo nog maar even door.
Vaak is naast de data die je statistieken bieden, ook de persoonlijke werkzaamheden of wijzigingen hierin ook belangrijk om bij te houden. Zo weet je als je opeens een piek of daling terugziet wat hierachter kan steken, zonder dat je gelijk dieper dient te zoeken waardoor dit ontstaan kon zijn.
Ook kan je hier het onderhoud aan de websites zelf in terugzetten, en zo beter ervoor zorgen dat je hier niet in gebreke valt. Het onderhoud van website is niet te missen, en zonder regelmatig onderhoud loop je kans al je werk te verliezen. Zorg dus altijd voor een recente back-up op meerdere locaties. En werk enige updates tijdig bij.
Wil jij ook een voordelige, snelle, en stabiele thuisbasis waar je jouw websites en domeinen in kan onderbrengen? Neem dan nu een kijkje binnen onze diensten voor de beste Linux Hosting. Waar je tot wel 10 domeinnamen in een Allround pakket kwijt kunt!