Vier fasen voor het plannen van een website
Een website is vaak een project wat altijd doorgaat in ontwikkeling en niet stilstaat, je kan echter als beginplan wel een aantal belangrijke punten hebben genoteerd wat jij belangrijk vindt om op de website te hebben staan. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe jij een plan de campagne kan gaan maken voor jouw website, en hoe je dit uitwerkt in een mooi resultaat.
Opstartfase: noteren wat jouw belangrijkste wensen zijn
Het begint uiteraard altijd met een idee, wellicht heb je al een eigen bedrijf wat jij online wilt zetten, heb je een idee voor een nieuw project, of wil je een eigen online portfolio opzetten. Er zijn duizend en een mogelijkheden met een website. Aan jouw de taak om te noteren wat jouw doelen zijn met de website, wat je erop wilt mogelijk maken, en hoe je dit wilt gaan doen. Het noteren van alles wat in je opkomt is hierin belangrijk om voor jezelf duidelijk te krijgen waar je dient te beginnen.
Is het bijvoorbeeld een kleinere website wat enkel als online visitekaartje dient te dienen, of wil je ook direct producten of diensten gaan verkopen via een webshop. Al deze zaken schrijf je op, en verdeel dit onder in de bekende Moscow categorieën:
Must have, should have, like to have, will not have
Waar je dus de prioriteit van elk onderdeel duidelijk maakt, en waar de focus eerst op gelegd dient te worden zodra je begint met het opstarten van je website.
Beslisfase: Beslis welk CMS je gaat gebruiken en maak verdere beslissingen
In de beslisfase is het belangrijk om te gaan bepalen met welk CMS of Content Management Systeem je wilt gaan werken en wat de verdere fundering wordt voor jouw website. Voor een hoop doeleinden is het CMS WordPress een logische keuze, zeker als je niet zelf wilt gaan programmeren aan de website, of samen gaan werken met collega’s die geen of weinig technische kennis hebben. WordPress maakt het mogelijk om op een vergelijkbare wijze zoals bijvoorbeeld Microsoft Word pagina’s op te bouwen en te schrijven. Zonder hiervoor te hoeven coderen.
Je hebt echter keuze uit een hoop verschillende Content Management Systemen waaruit je kan kiezen, neem zelf een kijkje welke je het meest aanspreekt. Of ga gelijk aan de gang met WordPress wat met een klik binnen het klantenpanel voor je klaargezet wordt binnen je Linux hosting.
Verder is de keuze van een thema met een CMS zoals WordPress ook een belangrijke factor, met een thema worden namelijk een hoop zaken voor je geregeld. En kan de gehele layout of uiterlijk van je website worden omgezet. Kies voor een thema wat past in je budget, (zijn ook gratis beschikbaar) en controleer of het thema regelmatig bijgewerkt wordt met updates. Verder ook even in de reviews kijken van het thema wat mensen hierover zeggen, en wat de ervaringen zijn. Het wisselen van een thema binnen WordPress is eenvoudig, maar kan toch aardig wat werk met zich meebrengen om dit weer geheel naar wens in te richten. Het kiezen van een solide thema waar je een poos mee vooruit kan zorgt ervoor dat je niet binnen een jaar al weer naar een ander thema dient te zoeken.
Doe fase: Het uitwerken van je website
Wanneer je de bovenstaande stappen hebt doorlopen kan je jouw gekozen methode voor de website gaan inrichten, met WordPress is dit met een druk op de knop geïnstalleerd. En kan je direct via de Beheerdersomgeving een thema installeren, en daarna verder gaan met het inrichten van de website. Het opzetten hiervan is vaak al binnen een middagje werk geregeld, waar echter het meeste werk in gaat zitten is het schrijven van de content voor de website en het opzetten van de bijkomende functies die je wilt terugzien. Zorg er dus voor dat je hier voldoende tijd voor inplant.
Leef fase: Jouw website laten groeien
De laatste stap om een website op te zetten is het laten groeien van je website, wat vaak kosten, en een hoop tijd en moeite met zich meebrengt. Een website dient namelijk regelmatig bijgewerkt te worden met niet alleen beveiligingsupdates, maar ook frisse content. Het inzetten van content om te marketen is een grote tijdsinvestering als je dit zelf schrijft of maakt, maar is een populaire en (semi) betrouwbare methode om jouw website op de kaart te zetten. Je kan verkeer naar je website toe trekken met content via de Google Zoekresultaten, Sociale Media volgers, en het inzetten van advertenties.
De leef fase is dus een proces wat niet in een keer af is, en zal aan gewerkt dienen te worden op een constante basis om een succes te maken van jouw website. Werk minimaal een keer per maand jouw website bij, en zorg voor regelmatige updates. Zo haal jij het meest uit jouw nieuwe website!